Atkinsova dijeta

Atkinsonova dijeta je jedna od najpoznatijih u svijetu i ima mnoštvo poklonika. Nastala je šezdesetih godina dvadesetog stoljeća, a prvi puta ju je pod tim imenom objavio Dr. Atkins 1972. godine, nakon što je isprobao studiju doktora Alfreda W. Penningtona o dijeti s niskim udjelom ugljikohidrata u prehrani.

Dr. Atkins se također borio s viškom kilograma, a ovom ih je dijetom uspješno izgubio te zatim ponovio uspjeh dijete na 65 svojih pacijenata koji su patili od pretilosti.

Dijeta se pokazala izuzetno uspješnom, naročito za one pacijente čiji je indeks tjelesne mase bio poprilično visok što je, naravno, pridonijelo njenoj brzoj popularizaciji.

Uz nju je dr. Atkins uspio napraviti pravi biznis i 1989. godine osnovao firmu “Atkins Nutritionals, Inc.” koja je prodavala različite proizvode poput shake-ova, slatkiša, tortilla, grickalica i sl. s niskom razinom ugljikohidrata za pomoć pri mršavljenju.

Uskoro osniva i  Atkinsov centar za komplementarnu medicinu na Manhattanu koji je bio toliko uspješan da je devedesetih godina zapošljavao preko 90 ljudi i liječio preko 50 tisuća pacijenata koji su se borili protiv prekomjerne težine.

Atkinsova dijetaAtkinsova dijeta sadrži četiri faze. Prva faza traje dva tjedna i u njoj bi se trebali izbjegavati ugljikohidrati i sva hrana koja ih sadrži (čak i u minimalnim količinama).Također bi se trebalo izbjegavati voće i lisnato povrće pa bi osoba na dijeti trebala koristiti razne vitaminske i mineralne suplemente kako bi nadoknadila gubitak vitamina i minerala.

U drugoj fazi se polako uvode ugljikohidrati u prehranu na način da se konzumira 15-40 g ugljikohidrata dnevno, ovisno o tjelesnoj težini pacijenta.

Treća faza je ono što čekaju svi koji vole jesti namirnice koje sadrže ugljikohidrate jer dozvoljava konzumaciju veće količine ugljikohidrata te se, za njenog trajanja, regulira dozvoljena količina ugljikohidrata koja neće utjecati na povećanje tjelesne težine.

 

Četvrta faza zapravo je faza koja traje ostatak vašeg života. Određena je količina ugljikohidrata koju možete konzumirati nadalje te se toga treba pridržavati ukoliko želimo zadržati liniju koju smo dobili održavanjem dijete. Ovaj program ishrane utjecao je na izgled 10 milijuna Amerikanaca i nekoliko milijuna diljem svijeta. Međutim, koje su posljedice toga?

Ukoliko smanjimo unos ugljikohidrata u naš organizam, dolazi do stanja hiperinzulemije. Pritom dolazi do viška inzulina zbog manje količine šećera koji se treba razložiti, a s povećanjem inzulina potiče se razgradnju masnih rezervi u jetri koja ih pretvara u glukozu i, između ostalog, u ketone.

Američka medicinska asocijacija oštro je kritizirala rad dr. Atkinsa i njegovih sljedbenika te sami princip dijete da su ugljikohidrati najveće zlo koje može zadesiti vitku liniju. Također smatraju da je ova dijeta jako opasna po zdravlje sljedbenika ovog pokreta. Dignuli su i mnoge tužbe protiv dr. Atkinsa.

Pred kraj života dr. Atkins je pretrpio srčani udar, a mnogi liječnici i nutricionisti sumnjaju da je tome pripomoglo često provođenje dijete i njezini negativni efekti.

Obzirom da kod držanja ove dijete dolazi do smanjene razine glukoze u krvi moglo bi doći do nesvjestice ili osjećaja slabosti kod onih osoba koje inače konzumiraju veću količinu ugljikohidrata  (slatkiša, tjestenine i ostalih ugljikohidrata) kao i kod onih koji pate od niskog šećera u krvi i imaju neredovite obroke.

Kako prehrana nije dovoljno raznovrsna, dolazi do smanjenog unosa vitamina i minerala što pak može uzrokovati slijedeće probleme: opadanje kose, probleme s kožom i noktima, posljedice koje se očituju na kostima i zubima zbog nedostatka kalcija, probleme sa živčanim sustavom i raspoloženjima, osjećaj slabosti, gubitak elektrolita koji utječu na rad mišića i srca, kao i dehidraciju jer nema minerala koji će vezati vodu u organizmu.

Atkinsova dijeta

Proteini su u preporučenim dnevnim količinama neophodni za normalno funkcioniranje organizma.

Potrebni su za izgradnju mišića i njihovo održavanje pri zdravoj fizičkoj aktivnosti iznimno važnoj za zdravlje čitavog organizma. Unos proteina se, u dijeti dr. Atkinsa, povećava za približno tri puta od njegove preporučene dnevne doze.

Problem predstavljaju i toksini koji se skrivaju u mastima – i tako su neizostavni dio mesa – i kada ih unosimo u većim količinama, povećavaju broj triglicerida u krvi.

Popularnost ove dijete leži u njenim dozvoljenim namirnicama i neograničenom kalorijskom unosu. Na primjer, da li ste kada susreli dijetu u kojoj je dozvoljeno jesti masne delicije poput pljeskavica? U ovoj dijeti ćete to zasigurno vidjeti.

Iako je dijeta dr. Atkinsa dokazano štetna, brzo je postigla uspjeh zbog ubrzanog gubitka kilograma. Osim toga, ljudi vole dijete u kojima imaju ukusne nagrade, a ovo je jedna od tih. Međutim, kako je ranije spomenuto – definitivno ima negativne posljedice po zdravlje.

Nakon smrti dr. Atkinsa, njegova tvrtka  dovedena je do ruba bankrota. Oporavak joj se nasmiješio 2006. godine kada se politika proizvođača grickalica promijenila te su one, osim niske razine ugljikohidrata, počele sadržavati i sve manje kalorija. Tvrtka je tada opet počela poslovati s pozitivnim pomakom.

Iz zdravstvenih razloga i popularnosti ove dijete, moralo je doći do njene izmjene (na primjer ubacila je u velikoj mjeri voće i povrće, a kod nekih jela smanjila kalorijsku vrijednost). Tako je postala slična ostalim dijetama koje se odlikuju ipak pravilnijom prehranom.

Ono što se pokazalo jako učinkovito kod provođenja dijeta a besplatno je, jest vođenje on-line dnevnika mršavljenja na specijaliziranim forumima za mršavljenje. American Institute of Health je u svom šestomjesečnom istraživanju utvrdio da su osobe koje su vodile takav dnevnik mršavljenja izgubile u prosjeku 7 kilograma više od onih koji nisu vodili takav dnevnik.

“Poanta dnevnika mršavljenja je da će osoba puno teže griješiti u provođenju dijete kada njihov napredak  prate drugi korisnici foruma. Osim toga često se pokazalo kako je bitna podrška u nekim trenutcima osoba koje imaju sličan problem” izjavio je Bill Brogan, doktor pri navedenom institutu.

Naša preporuka je mrsavljenje-forum.com, koji je prvi specijalizirani forum za mršavljenje gdje uz podršku samih korisnika, možete očekivati odgovore i na Vaša pitanja od doktora, nutricionista i kineziologa.

20 komentara na “Atkinsova dijeta”

  1. Debela says:

    Htjela sam pitati, da li mi netko može dati primjer te djete? hVALA

  2. eee says:

    joj kako super.
    smršavila sam 15 kila.
    stv djeluje :)

  3. nana says:

    i ja biiii

  4. eeeee says:

    da li su ti se vratili ???

  5. jovana says:

    Prvih 7 dana 5 kg manje,super se osjecam, unosim vitamine i to je to! vidjeti ćemo dalje!

  6. jbg says:

    E dobra je dobra…ja je počnem pa je prekinem za 2 dana…nezz kaj trea jest u toj atkinsovoj djeti….piše ne ugljikohidrati a jebi ga ima ugljikohidrata svugdje…štaš ://

  7. nena says:

    2. eee says:
    ožujak 13, 2011 uу 18:16
    joj kako super.
    smršavila sam 15 koliko dana si drzala dijetu

  8. debeli says:

    Dali neko moze da mi posalje primer te dijete”?

  9. rebeka says:

    Smršala 20 kila u roku od 7 mjeseci. Nisam bila gladna , al bilo je odricanja. Hvala dr. Atkinsu.

  10. fatana says:

    dijeta je stvarno uspjesna,preporucila bih je svima koji imaju visak kg.

  11. fatana says:

    prve dvije sedmice jede se sve vrste mesa,sira i jaja neograniceno,salata zelena,krastavci.kisela voda,kafa,caj.sledece dvije sedmice uz sve pr.dda se kupus i boranija.zacini od poc.so,ulje,biber.

  12. kozjak123 says:

    Ja bi krenula sa tom dijetom,pa bih vas molila tko je upoznat sa Atkinsonovom dijetom da mi pošalje primjere te dijete na moj mail,maja.futivic@gmail.com!!!
    Unaprijed se zahvaljujem svima koji su mi pomogli :)

  13. Nana says:

    Da li se itko susreo s tim da ne gubi na kilazi?! Ja evo vec 10 dana jedem damo meso i salatu,2 puta dnevno u prosjeku,kava strogo crna sa zasladivacem,znaci sve po pravilu koliko sam upućena i nisam izgubila niti jednu jedinu kilu! :(

  14. Mel says:

    Ima li neko kakvih novih iskustava u vezi sa ovom dijetom,3 dana jedem samo meso i jaja i jako sam umorna i samo bih spavala….Nisan se jos vagala.

  15. Mel says:

    Mogu li se jesti gljive, sampinjoni npr.

  16. Ja says:

    Evo,ja imam negativna iskustva s ovom dijetom…držim se svih pravila ,i svega vec 17 dana,i izgubila sam samo 1 kilu…žUopce ne shvacam kako svima,osim meni uspijeva… :(

  17. Milica says:

    Ja sam je drzala novembra 2010 i smrsala 11 kg za mesec dana.Malo je naporna.I sad sam je opet pocela,smrsala 5 kg,pa sam napravila prekrsaj 3 dana :) I sad,ne znam da li cu,ako je opet pocnem,da nastavim da mrsavim :) Je l sa desavalo to nekom?

  18. emma says:

    meni je 5 dan danas sve sam isla kako pise sa atkinsovom dijetom jutros sam se merila i nista ista kilaza uzas bas je rutinska dijeta odgovorite mi sta se desava da nebi odustala

  19. milena says:

    oprezno sa atkinsonovom dijetom ja sam za 44 dana smršavila 29 kilograma. Oslabila mi je krvna slika i dobila sam kamen u bubregu, imala sam nesvstice sad sam povratila kilažu ponovo je držim ali jedem voće i povrće meso jednom denevno, pijem zeleni čaj i grejp,ko želi da drži ovu djetu prvo da uradi biohemijske analize organizma i da iskontroliše bubrege i krvi pritisak.

  20. diana says:

    slažem se s milenom, bila sam na ovoj dijeti i apsolutno je opasna za zdravlje, ne bih je nikome preporučila, jer osim što se kilogrami vrate (meni su se vratili duplo!!) , dobila sam autoimunu kožnu bolest (vitiligo) – zbog manjka vitamina i minerala! to je bilo prije 7 god točno dok sam prakticirala ovu dijetu i krenilo je s malom bijelom točkicom na ruci, a sad imam sve prste i dlanove BIJELE do zapešća! i širit će se i dalje! tako da, ljudi moji, nemojte se igrat, da sam znala što će mi se desit ne bi nikad išla na ovu dijetu, koja na kraju, nije ni upalila!

Ostavite komentar